Budujeme pozitivní vztah k matematice


     V posledních týdnech všechny sdělovací prostředky jako aktuální informaci uvádějí důležitost změny ve výuce matematiky. Je malý zájem o střední školy technického oboru a na trhu práce přitom tito lidé chybí. V mateřských školách se klade důraz na před-matematické dovednosti. Na základních školách již mají žáci od 1. ročníku matematiku pevně zařazenou v rozvrhu vyučovacích předmětů. Cílem výuky má být nejen získat vědomosti a dovednosti, ale položit i základ pozitivního vztahu k matematice, neboť matematika je v nejrůznějších proměnách všude kolem nás a prolíná se všemi obory lidské činnosti.
     V pondělí 29. dubna se na Základní škole v Boskovicích uskutečnil seminář pod názvem "Budování pozitivního vztahu k matematice". Byl organizován v rámci projektu, který škola získala z OPVK a má název "Rozvíjení matematiky a přírodovědných oborů na ZŠ Boskovice". Tato pracovní dílna byla svým obsahem přímo ukotvením toho, co je třeba ve výuce měnit a realizovat. Sešli se na ní všichni pedagogové jmenované školy, kteří matematiku vyučují. Pod vedením lektorky Mgr. A. Sládkové si sami vyzkoušeli řadu aktivit, které by měly přispět k tomu, aby se i matematika stala pro žáky a studenty předmětem, který je zaujme, budou ho mít rádi a sami postupně poznají, že bez těchto znalostí a dovedností se nelze úspěšně realizovat v kterémkoliv oboru. Součástí semináře byly i činnosti ve dvojicích, trojicích a čtveřicích a prolínala se témata, která lze označit jako zvyšování finanční gramotnosti. Obsah témat přesahoval i do jiných vyučovacích předmětů ("Matematické pohádky", "Píšeme si učebnici", "Plánujeme dovolenou", "Připravujeme sportovní akce", "Citáty slavných", apod.).
     O spokojenosti účastníků svědčí závěry z evaluačních dotazníků (cituji): "Seminář byl vynikající, všechna témata byla pro mou práci přínosná", "inspirovala mne témata, která jsem neznala", "oceňuji metodické materiály a návody, které jsem získala", "všechna témata byla pro mne přínosná svou názorností a obohacující tím, že jsme si mohli jednotlivé aktivity nejen vyzkoušet, ale vést i vzájemnou diskuzi". V průběhu měsíce května se uskuteční další setkání pod názvem "Matematická rozcvička". Tímto způsobem je dána možnost učitelům se kvalitně připravit na výuku a současně smysluplně využít projektové peníze.
     Cesta, kterou je třeba se ve výuce vydat, byla otevřena.

Anna Skoupá