Stručný obsah projektu:

Projekt „Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami“ má napomoci současnému uskutečňování realizace kurikulární změny na základní škole s počtem necelých 1400 žáku a 90 pedagogickými pracovníky. Vychází ze strategie dlouhodobých cílu a potřebných změn, kterými reaguje na společenský vývoj České republiky, EU a vychází z údajů, které jsou uveřejňovány v mezinárodních výzkumech (oblast srovnávání vědomostí a dovedností žáků, vztah k celoživotnímu vzdělávání). Reaguje na potřeby vzdělávání pedagogických pracovníků při zavádění týmové spolupráce, uplatňování a prohlubování nových metod a forem práce, rozvoje komunikacních dovedností, a to pracovních, občanských i sociálních, schopnost rešit problémy, způsoby hodnocení a evaluace. Učí pedagogy formulovat úroveň vzdělávání na základě vytyčených a jasně formulovaných kompetencí. Otvírá možnosti široké spolupráce v rámci profesních skupin i celých pedagogických sborů. Vytvoří prostor pro osobnostní a sociální výchovu žáku. Učitelé nemají na základě dosavadního pedagogického vzdělávání a praxe potřebné profesní kompetence k realizaci změn, spojených s kurikulární reformou škol, která je založena na partnerství učitel - žák. Chceme zprostředkovat pedagogickým pracovníkům vzdělávání, které je plně v souladu se současnými evropskými trendy. Tím, že přitom budeme spolupracovat i se zřizovatelem a zástupci rodičovské veřejnosti, zajistíme, aby se do školního vzdělávacího programu promítly jak cíle národní vzdělávací politiky, tak záměry a požadavky sociálních partnerů školy a našeho regionu. Budeme reagovat na aktuální i perspektivní potřeby každého žáka a ovlivnovat jeho kvality duležité pro komunikaci, spolupráci a adaptaci v soucasném svete. Do projektu navrhujeme zaradit kurzy na získání profesních kompetencí a jejich aplikace přímo do pedagogické praxe a života celé školy, neboť životní dovednosti se dají žákum předávat jako každé jiné. Stejně tak jsou klíčovými aktivitami projektu semináře, které vytvářejí podmínky pro sdílení zkušeností a příkladu dobré praxe pro další pedagogické pracovníky škol v boskovickém regionu. Významným nástrojem tohoto sdílení bude využití portálu jihomoravského kraje a regionálního portálu města Boskovice.

K aktivitám projektu patří:

1. modul - osobnostní a sociální výchova
2. modul - kooperativní učení - učivo jako prostředek k rozvíjení kompetencí
3. modul - týmová sborovna
4. modul - aplikace nových metod výuky v jednotlivých vyučovacích předmětech
5. modul - kompetence zameřené na oblast informačních a komunikačních technologií

Ve všech modulech předpokládáme přímé aplikace směrem k žákům školy, a to buď přímo zapojením žáků do seminářů (moduly 1, 4, 5) nebo následně (moduly 2, 3).

Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu České republiky.