Seminář matematiků, který se konal 24.9.2007 na
"Zelené", se nesl v duchu názvu projektu školy " Chceme-li změnit
svět, musíme být změnou sami".
Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu České republiky.V odpoledních hodinách 24. září se sešlo 20 učitelů matematiky ze ZŠ Boskovice, okres Blansko a snažili se získat co nejvíce ze zkušeností školitelky Mgr. Hanky Tesařové, která pracuje v hodinách matematiky podle školního vzdělávacího programu již nějaký rok na Základní škole v Lysicích.
Kdo by si myslel, že matematika je jen suchá věda, tak by se moc divil - všichni si odpoledne zahráli náročné či méně náročné matematické hry, získali různé nápady, jak zpestřit dnešním žákům výuku v hodinách matematiky.
Také jsme se zamýšleli nad tím, jak je třeba žáky hodnotit podle nových trendů našeho školství a seznámili jsme se s obecnými zásadami činnostního učení.
Mgr. Věra Nádvorníková
Inspirace pro hravou tělesnou výchovu
Tělocvikáři jsou lidé se zdravým životním stylem, plní elánu a sil. Není nadto, když se pár takových sportovních nadšenců sejde na společné akci, vymění si své zkušenosti a společně zasportují.
Právě takové
setkání proběhlo ve středu 10.10. 2007 v tělocvičně budovy ZŠ nám.9.května
v Boskovicích v rámci projektu Základní školy Boskovice, který je
financován z Evropského sociálního fondu rozpočtu České republiky.
Tělocvična se celé odpoledne otřásala v základech, když se téměř 40
učitelů a vychovatelů pustilo do společného zápolení, a nikdo by asi
nevěřil, jak si i dospělí umí hrát. A již název semináře ledacos napověděl
- Inspirace pro hravou tělesnou výchovu
.
Účastníci se během tvůrčí dílny s lektorem
Doc.PhDr.Ferdinandem Mazalem
vžili do role svých žáků a sami na sobě si zkoušeli nové metody při využití her v tělesné výchově, jejich prolínání do jiných vyučovacích předmětů. Nešlo však jen o klasické sportovní hry, ale i o hry netradiční a jejich obměny z pohledu klíčových kompetencí. Potvrdili si, jak hra ovlivňuje sociální vztahy mezi žáky a mezi žáky a učiteli. Dotkli se ve svých úvahách také otázek zdraví jako stavu tělesné, duševní a sociální pohody a o vyrovnanost těchto složek. >
Odpoledne uběhlo jako voda a navečer se účastníci rozcházeli příjemně unavení, obohacení o nové znalosti a plní příjemných zážitků a dojmů. Na svá pracoviště si potom odnesli i novou literaturu z této oblasti.
Mgr. Světlana Hrdličková
Propojení průřezového tématu OSV s výukou přírodovědných předmětů
V pondělí 15. října 2007 se sešlo 20 učitelů s přírodovědným zaměřením v budově ZŠ nám. 9. května v Boskovicích na semináři Propojení průřezového tématu OSV s výukou přírodovědných předmětů, který byl pokračováním projektu EU.Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu České republiky.
Pod vedením Mgr. Dany Forýtkové si pedagogové vyzkoušeli různé aktivity, řešili hádanky, křížovky, soutěžili, pracovali jednotlivě i ve skupinách. Připravovali se tím na náročný úkol, jak u žáků zdokonalovat dovednosti týkající se spolupráce, komunikace a hodnocení vlastní práce v týmu, jak vést žáky k porozumění sobě samému i druhým, jak přispět k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
RNDr. Alena Procházková
Za televizní obrazovkou
Milí čtenáři, nenechte se zmýlit nadpisem.
Pondělní odpoledne 12.listopadu nestrávilo 21 pedagogických pracovníků ZŠ Boskovice tak,
že bychom byli na exkurzi v televizním studiu, ani tak, že by televize o nás natáčela nějakou reportáž.
I když, za televizní obrazovkou jsme opravdu byli. Ale trochu jinak.
12. listopadu odpoledne proběhl další ze seminářů projektu školy "Chceme -li změnit
svět, musíme být změnou sami", který je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem ČR.
Téma 4. modulu "Jak působí reklama na psychický vývoj dětí" napovídá, že jsme se
věnovali jednomu z průřezových témat našeho ŠVP a sice Mediální výchově.
Průvodcem "světem médií" nám byl zkušený lektor a metodik PhDr. Marek Mičienka.
Náplní se tak staly odpovědi na otázky - Proč rozumět médiím, - Jak působí média
na naše životy , - Proč nejsou média odrazem reality, - Na jakých principech média
obecně fungují, - Jak se dělá zpravodajství, a samozřejmě - Jak nás přesvědčuje reklama.
V jednotlivých částech semináře jsme získávali nejen nové informace, ale také jsme
se učili, a to bylo nejcennější, jak změnit své vlastní zkušenosti a na již známé skutečnosti
se podívat zcela z jiného úhlu, než jak jsme byli doposud zvyklí.
Samozřejmě, nechyběla ani řada aktivit, které jsme si vyzkoušeli sami na sobě.
Věříme, že tak, jak jsme se při nich poučili a pobavili my, stejně dobře se při nich budou
cítit i naši žáci.
Velmi často se setkáváme s kritikou televizního programu, pozastavujeme se
nad statistikou, kolik času tráví naše děti u televize. Jde o to, že v dnešní medializované době
nemá smysl dětem něco nařizovat nebo zakazovat. Důležité je, aby informace, které jim
média předkládají, děti nejen pasivně přijímaly, ale aktivně posoudily a uměly si s nimi
poradit. Vyučující všech předmětů se budou snažit tuto myšlenku naplňovat ve své každodenní
práci. Myslím, že pondělní mediální seminář nám k tomu výrazně pomohl.
Mgr. Ivana Halouzková, učitelka ZŠ Boskovice
Klima třídy
Nikdo nemá právo ubližovat
Blíží se čas nejkrásnějších svátků v roce, které jsou především dobou duchovní čistoty a pokory. Více než kdy jindy si uvědomujeme, že je mezi námi mnoho těch, ke kterým byl osud krutý a jejichž život byl vystaven těžké zkoušce. Jsou to často citlivá témata, o kterých se nám těžko hovoří, a mnozí si uvědomí jejich sílu až poté, co zasáhnou do jejich životů. Nad lidskými vztahy jsme se zamýšleli i my učitelé ZŠ Boskovice v pondělí 3. prosince 2007 na semináři s názvem Klima třídy, který byl spolufinancovaný EU a státním rozpočtem ČR.
Zažili jste někdy pomluvy a intriky? Nazývali vás nějakou hanlivou přezdívkou? Stáváte se terčem posměšných narážek? Pokud se Vám při kladné odpovědi svírá žaludek, tak patříte k těm, kteří pocítili bolest šikanování. Toto nemocné chování není typické jen pro školní prostředí, ale živnou půdu nachází i na pracovištích a bohužel i v rodinách, kde je dost často spjato s domácím násilím. Tím se stává velmi nebezpečným, protože ho mnozí chápou jako součást svého života. U dětských agresorů se bohužel stále více snižuje věk a zvyšuje brutalita i rafinovanost útoků na oběť. Trendem naší doby je i ubližování přes sms zprávy a mailovou poštu. Mnozí se s útoky na svou osobu smíří, některé oběti dokonce agresora obhajují a chyby hledají u sebe, ale jedno mají oběti společné - strach z člověka, který je závislý na ubližování druhým. Ale kdo dal těmto lidem právo ubližovat? Vždyť lidský život je ten nejcennější poklad, který existuje. A tito lidé ničí bohatství těla i duše.
Dovolte mi malé poselství nejen pro ten příští rok 2008, ale i pro všechna léta následující - Chovejme se k sobě s úctou a láskou. Neubližujme si, ale pomáhejme si.
Mgr. Alena Nečasová, učitelka ZŠ Boskovice
Český jazyk podle ŠVP
V pracovní dílně s podtitulem Jak učit komunikační a slohovou výchovu na 2.stupni ZŠ se ve středu 12.března 2008 na Základní škole Boskovice, budova nám.9.května, sešli vyučující českého jazyka, aby si pod vedením dr.Vladimíry Neužilové vyzkoušeli pestré metody práce s textem, metody osobnostní a sociální výchovy, metody pro skupinovou práci. Nezapomněli ani na tolik potřebný rozvoj čtenářských dovedností a způsoby jeho hodnocení podle předem stanovených požadavků. Pro všechny přínosná byla debata nad novými učebními materiály a pracovními sešity s metodikou, při níž češtináři vzájemně konzultovali své dosavadní zkušenosti s naplňováním závazných výstupů školního vzdělávacího programu v 6.ročníku.
Tento seminář byl opět součástí projektu školy "Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami", který je financován z ESF a ze státního rozpočtu České republiky.
Mgr. Jana Svobodová,
Mgr. Libuše Baďurová
"Tvořivá škola - učíme činnostně"
Dne 17.3. 2008 se uskutečnilo školení s názvem "Tvořivá škola - učíme činnostně" za účasti 20 pedagogických pracovníků ze ZŠ Boskovice. Školení proběhlo v rámci projektu "Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami", který je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu, a jeho hlavní náplní bylo hodnocení žáků v matematice a fyzice. Celým odpolednem provázela školitelka Mgr. Hana Tesařová, zkušená učitelka matematiky a fyziky na ZŠ Lysice, která velmi poutavě vysvětlila svůj systém bodového hodnocení, s nímž pracuje již 6 let. Tento systém není založen pouze na mechanickém hodnocení žákových znalostí, ale promítají se do něj také jeho píle, snaha a přístup k práci v každé hodině.
Jsem přesvědčena, že každý z účastníků školení si z tohoto odpoledne odnesl spoustu podnětů, které může využít ve své další pedagogické práci.
Mgr. Leona Macková
"…TEDY PŘIŠLA HORA K MOHAMEDOVI, ..."
usmála se štíhlá energická dáma, drobná skla brýlí šibalsky mrkla.
Tak šichni poznali, že tato vysoká "rozená Angličanka" je vlastně Češka.
PhDr. Helena Havlíčková,
osvědčená metodička anglického jazyka
vedla 2. a 16. dubna 2008 seminář-dílnu
pro učitelky AJ Základní školy Boskovice, v rámci uskutečňovaného projektu
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, spolufinancovaného Evropskou unií a státním rozpočtem ČR.
S chutí strávilo dvacet učitelek (bez cestování do Blanska či Brna) dvě odpoledne
naplněná intenzivní činností, vážnými otázkami, mnohostí nápadů, postupů a překvapivých odpovědí.
Promyšlené metody - včetně písniček a říkanek, vtipná řešení, účelné pomůcky vyrobené "na koleně",
to vše bylo ukázáno a použito bez suchého teoretizování
k postupnému zvládání čtyř jazykových kompetencí - dovedností :
POSLECHU - ČTENÍ - MLUVENÍ - PSANÍ,
jako i k ovládání
SLOVNÍ ZÁSOBY - VÝSLOVNOSTI - MLUVNICE.
Podle praktické zásady PŘEDVEDENÍM NEJLÍP VYSVĚTLÍŠ vyzkoušely účastnice workshopu - dílny
velkou škálu neotřelých způsobů, jak mohou samy vést vyučování angličtiny ve svých skupinách.
Když žáky učíme cizí řeči - pomyslně jim dáváme po kouscích "ochutnávat z kouzelného bílého hada".
Hlavní díl zásluhy, zda vůbec a jak dlouho budou "při chuti",
je v jejich MOTIVACI.
I to zmíněné postupy, zkušenosti a "vychytávky" doktorky Havlíčkové prozradily :
Nebylo snad jediné, v níž se neskrývalo tajemství, či PŘEKVAPENÍ nakonec.
A ještě za jeden "bonus"
jménem zúčastněných učitelek naší lektorce děkuji :
Za její optimismus a vyzařující pozitivní energii,
jíž nás nabila do další práce.