V pondělí 23. 6. 2008 se konala závěrečná konference k projektu ESF na podporu programu vzdělávání učitelů s názvem: "Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami". Konference se zúčastnilo 90 pedagogických pracovníků základní školy pod vedením pana ředitele RNDr. Vladimíra Ochmanského a několik hostů: místostarostka města Ing. Jaromíra Vítková, pracovnice Střediska služeb školám v Brně pobočka Blansko paní Anna Skoupá, referent pro styk s veřejností MěÚ Boskovice Ing. Jaroslav Parma, vedoucí Odboru školství, sportu a cestovního ruchu MěÚ Ing. Milan Sivera, RNDr. Jaroslav Oldřich. Pedagogové se mohli po celý školní rok vzdělávat v pěti modulech speciálních seminářů a školení.
   
 
Ve pondělí 23. června 2008 se na Základní škole Boskovice, okres Blansko konala závěrečná konference projektu, který škola získala a jenž nesl výstižný název "Chceme-li změnit svět, musíme být změnou sami". Byl financován Evropskou unií a spolufinancován státním rozpočtem ČR. Vím o tomto projektu mnohé, protože jsme spolu s kolegyní Ing. Pospíšilovou stály při jeho zrodu a posléze při organizování zvolených vzdělávacích oblastí.
       Získat a obhájit projekt není jednouchá záležitost. Žádostí jsou tisíce a úspěšných je jen část. Ředitel školy RNDr. Vladimír Ochmanský prokázal své dobré managerské schopnosti a při všech zcela výjimečných organizačních problémech a za chodu tak velkého zařízení, jakým se stala škola po sloučení tří pracovišť, si našel čas i na práci na projektu, který byl úspěšný. Organizační schopnosti pana ředitele se projevily i při výběru nejbližších spolupracovníků. Mnoho konzultací muselo proběhnout s Mgr. Dagmar Oujezskou, aby bylo splněno vše, co je předmětem náročných kontrol. Poděkování zajisté patří i paní Hartlové, neboť účetnictví projektu je mnohem náročnější než jakékoliv jiné. Kontroly ze strany nadřízených orgánů jsou ve všech oblastech tak náročné, že obstojí jen ti nejlepší.
       Projekt měl pět vzdělávacích modulů pojmenovaných následovně:
"Osobnostní a sociální výchova", "Kooperativní učení - učivo jako prostředek k rozvíjení kompetencí", "Týmová sborovna", "Aplikace nových metod do jednotlivých vyučovacích předmětů", "Kompetence zaměřené na oblast informačních a komunikačních technologií". Vybraná témata reagovala na změny v oblasti strategie a potřeb rozvoje školství, stanoviska EU, mezinárodních výzkumů při srovnávání dovedností žáků a cílem byla realizace kurikulární reformy jako dominantního úkolu vzdělávací soustavy České republiky. Projekt umožnil vzdělávat se přímo ve škole a v tomto směru byl ušetřen čas učitelů s vyjížděním do vzdálených míst. Lektoři přijížděli přednášet přímo do školy. Umožnil škole i nákup některé techniky, na kterou není v současné době ve státním rozpočtu dostatek financí.
       Mnohými vzdělávacími aktivitami prošli všichni učitelé, některými jen 20-ti členné skupiny profesně zaměřené. Po každém semináři byly zpracovány dotazníky, ve kterých účastníci reagovali na přednesené téma a vyjadřovali své pocity a další náměty a požadavky. Diskusní fóra jsou prostředím, ve kterém se rodí nové myšlenky, podněty, záměry a aktivity. Nejinak tomu bylo i na této škole. Někteří pedagogové začali úspěšně pracovat i v projektech krajského střediska, prošli i zde řadou seminářů a kurzů a šířili i v širokém okruhu učitelů Jihomoravského kraje dobré zkušenosti a dobré jméno boskovické školy. Projekt znamenal posun kompetencí vyučujících a přeneseně i žáků. Někoho oslovil více, někoho méně. V tom je jeho přirozený a významný účinek a ne pouze formálně pojmenované zhodnocení. Všichni učitelé boskovické školy si zaslouží poděkování za účast v projektu. Znamenalo to pro ně desítky a desítky hodin strávených ve školních lavicích v odpoledních hodinách, někdy i o sobotách. Lze si jen přát, aby i společnost docenila a posoudila ten veliký společenský přínos a vklad do budoucnosti, který má každodenní práce učitele. K hodinám stráveným ve škole, na dozorech, vedením mimotřídních aktivit patří i ty, které učitelé musí věnovat dalšímu vzdělávání a narůstajícím administrativním požadavkům. Prázdniny jsou nejen zasloužené, ale i nezbytné pro regeneraci sil, neboť duševní práce je často mnohem náročnější než-li tělesná. Kurikulární změny jsou teprve na počátku. Ve stávajícím školním roce budou pokračovat ve 2. a 7. třídách. Škola má zpracovaný další projekt, který čeká na posouzení. I školní rok 2008/2009 bude pracovně náročný. Boskovická škola si stanovila vysoký cíl a je připravena učinit vše, aby ho splnila.
Anna Skoupá
Středisko služeb školám a Zařízení
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno
pobočka Blansko, náměstí Svobody 2