Dne 12. 1. 2018 proběhly volby prezidenta republiky také v rámci projektového vyučování paní učitelky Kotoučkové u žáků 7. ročníku na ZŠ Slovákova. Nutno říci, že prvotním překvapením bylo, že mnozí žáci netušili, že jsou volby prezidenta v současnosti aktuální, ale na druhé straně byl tento fakt příznivý tomu, že žáci nemohli být tolik ovlivněni okolními informacemi, které nám poskytují média.
Tomuto aktuálnímu tématu jsme se věnovali v rámci českého jazyka a nenásilně jsme tak propojili slohovou, komunikační a mediální výchovu. Vyučující si nachystala životopisy všech kandidátů, které jsou přístupné na internetu, ovšem jména žákům zůstala skryta. Každý kandidát vystupoval pod náhodně zvoleným číslem, aby tak anonymita byla zachována. Prvním úkolem žáků bylo vypsat o jednotlivých kandidátech základní skutečnosti, jako je věk, vzdělání, povolání, (ne)úspěchy, rodinné poměry a další. Zpracování informací tedy zůstalo pouze v rukách dvojice, která se vybraným kandidátem zabývala, čímž jsem žákům přiblížila možnou manipulaci/zkreslení/neúplnost informací, kterou nám mohou jak média, tak i názory ostatních lidí nabízet. Velmi jednoduše tak sedmáci pochopili mediální realitu a to, že jsme často odkázáni na různé diskuse s ostatními lidmi a názor na věc si musíme nakonec tvořit sami dle svých zkušeností a poznatků.
Na základě těchto výpisků si pak během týdne mohl každý z žáků vybrat číslo kandidáta, pro nějž bude volit. Těsně před samotnou volbou jsme pak stihli stručnou charakteristikou vymezit „naše“ požadavky na ideálního představitele v prezidentské funkci. Vyučující žákům také vysvětlila, jak probíhají skutečné volby a co znamenají atributy tajné, všeobecné, přímé a rovné volební právo.
A pak se už se volilo. V 7. F si žáci vyzkoušeli rovnou dvoukolový systém voleb, v němž nakonec vyhrál Pavel Fischer. V 7. E byl zvolen prezident hned v prvním kole, nicméně zde tak trochu tuším, že kandidát Miloš Zeman byl jako jediný z výpisků odhalen a šlo spíše o recesi žáků. Přesto se domnívám, že žáci nakonec skutečnou volbu prezidenta vnímali více pozorněji a smysl i cíl tohoto projektového vyučování byl naplněn.
Udělali jsme tedy první krok v dlouhodobějším projektu, kterým plánujeme oslovit žáky v zamyšlení se nad uplynulými 100 lety existence našeho státu.
Mgr. Pavla Kotoučková
|