Tandemová výuka na ZŠ Slovákova


   V květnu a červnu 2019 jsme na ZŠ Slovákova vyzkoušeli tandemovou výuku. Nejprve nám ji na pozvání paní učitelky Svobodové představily praktickou ukázkou v 7. E dvě lektorky, s nimiž paní učitelka navázala spolupráci při svém dalším vzdělávání pro kariérové poradenství. Tématem tedy bylo sebepoznání, což je pro každého žáka důležitou součástí – mimo jiné – právě při výběru střední školy.
   O několik dní později jsme dvouhodinový vzdělávací blok na stejné téma uspořádali také pro 7. F. Pomocí na sebe navazujících aktivit si žáci začali uvědomovat důležité momenty při rozhodování, vzájemně poznávali nejen sami sebe, ale mnozí se dověděli další dosud neznámé informace o svých spolužácích. Závěrečná aktivita pak již byla směřována přímo na uvědomění si naší rozdílnosti a individuálních možností každého z nás, a někteří si dokonce vytipovali několik možných budoucích povolání, která by byla blízká jejich srdci.
   Po celou dobu aktivitami žáky doprovázely paní učitelky Svobodová a Kotoučková, které se vzájemně doplňovaly a střídaly při jednotlivých krocích. Téma sebepoznání jsme pak ještě završili další den v hodině výchovy k občanství, kdy žáci už pod vedením pouze jedné vyučující pracovali na zjištění silných stránek své třídy.
   V závěrečném shrnutí a zhodnocení tandemové výuky se mohli všichni žáci vyjádřit a vypíchnout nejzajímavější momenty vyučovacího bloku. Často chválenou aktivitou bylo právě poznávání sebe i ostatních, ale většině třídy se také líbilo, jak se nenásilnou formou zamysleli nad svou budoucností a uvědomili si, jakou cestou by se mohli v rámci volby povolání vydat.
   Jsme rády, že nám bylo na naší škole umožněno si tento způsob výuky vyzkoušet. Máme tedy v portfoliu další metodu, jakou lze do budoucna žáky zaujmout, a to napříč všemi předměty.

Za všechny zúčastněné Mgr. Pavla Kotoučková