Evropský týden mobility a Evropský den bez aut 2009
Ve dnech od 16. 9. do 22. 9. se Základní škola Boskovice - budova Slovákova zapojila formou projektového týdne do "Evropského týdne mobility".
Už název letošního projektu "Nechte auto doma, aneb využití hromadné dopravy" napovídá, že do výuky jednotlivých předmětů bylo zařazeno téma - využívání hromadné dopravy.
A tak si děti na 1. stupni se svými p. učitelkami povídaly o různých prostředcích hromadné dopravy, připomněly si základní pravidla chování při cestování, učily se orientovat v jízdních řádech a vyhledat různé spoje na místních nádražích. Také se vypravily vlakem na výlet do nedaleké Skalice nad Svitavou, aby si samy zakoupily a označily jízdenku.
Rovněž žáci 2. stupně pod vedením svých vyučujících diskutovali na dané téma, pracovali s jízdními řády na internetu, seznamovali se s IDS Jihomoravského kraje, cestovali vlakovou dopravou, zpracovávali pravidla slušného chování apod. Ze získaných poznatků vytvářeli závěrečné práce.
Markéta Dvořáková
Název projektu: Nechte auto doma, aneb využití hromadných dopravních prostředků
Třída: I. E, I. F
Vyučující: paní učitelka Jana Svobodová, paní učitelka Věra Legnerová
Realizace projektu:
- návštěva dopravního hřiště ul. Lidická (seznámení s dopravními značkami, jízda na kole)
- vycházka (pozorování provozu na křižovatce, využívání hromadných dopr. prostředků)
- výtvarně-pracovní dílna (dopravní prostředky)
Název projektu: Nechme auto doma, aneb cestujeme vlakem
Třída: II. E
Vyučující: paní učitelka Alena Dvořáčková
Realizace projektu:
Projekt byl během týdne integrován do jednotlivých předmětů:
Čj - slohový výcvik "Ve městě", Cestujeme vlakem", dramatizace, simulační hry
M - cena jízdenek, systém IDS, počítání s papírovými penězi
Čajs - pracovní listy "Dopravní prostředky", "Cestujeme vlakem a autobusem"
Hv - osvojení písně "Strojvůdce"
Vv, Pč - dílny na téma "Vlak", výtvarná soutěž "Jedeme vlakem", skládání dopravních prostředků ze stavebnice
Tv - vycházka a jízda vlakem do Skalice nad Svitavou a zpět
Název projektu: "Nechte auta doma, aneb využití hromadné dopravy"
Třída: II. F
Vyučující: paní učitelka Danuše Šamšulová
Realizace projektu:
- V průběhu projektového týdne jsme se seznamovali s různými druhy hromadných dopravních prostředků a osvojovali jsme si základní pravidla chování při cestování.
- Dále jsme navštívili autobusové nádraží, kde jsme si ukázali, jak získat informace o linkách a spojích.
- Na vlakovém nádraží jsme si vyzkoušeli zakoupení a označení jízdenky a také jsme cestovali motorovým vláčkem do Skalice nad Svitavou a zpět. Cestou jsme si zazpívali novou písničku "Strojvůdce".
- Ve škole jsme si vyrobili svůj dlouhý papírový vlak, namalovali autobusy a zúčastnili jsme se výtvarné soutěže ke Dni železnice.
Název projektu: Cestování v čase
Třída: III. D
Vyučující: paní učitelka Eva Tichá, paní učitelka Markéta Dvořáková - Vv
Realizace projektu:
V předmětu Čajs se žáci seznámili s nejrůznějšími dopravními prostředky v minulosti, současnosti a pokusili se najít možnosti dopravy v budoucnosti. Vyhledali staré i novější dopravní prostředky a zařadili je na časové přímce. Podle vlastní fantazie navrhovali přepravu osob v budoucnosti. V předmětu Č - sloh popisovali svoje prázdninové cesty a putování. Výtvarnou dílnou byl projekt zakončen - viz přiložené fotografie.
Název projektu: Nechte auto doma, aneb využití hromadných dopravních prostředků
Třída: IV. D
Vyučující: paní učitelka Hana Klosová
Realizace projektu:
Dne 17.9.2009 jsme si vyzkoušeli prakticky cestování vlakem. Vybrali jsme si trasu Boskovice - Skalice nad Svitavou a zpět. Žáci si sami zakoupili jízdenky, orazili a ve vlaku prokázali slušné chování. Zato jim pan průvodčí ukázal řídící kabinu. Během cesty plnili zadané úkoly. Po návratu do školy celou akci zpracovali a vytvořili nástěnku.
Název projektu: Nechme auto doma, aneb jízda vlakem
Třída: IV. E
Vyučující: paní učitelka Marcela Dvořáková, paní učitelka Markéta Dvořáková
Realizace projektu:
V rámci jednoho dne projektového týdne jsme vycestovali motorovým vlakem do Skalice nad Svitavou a zpět.
Na vlakovém nádraží jsme si sami zakoupili a označili jízdenku, vyhledali spoj, vysvětlili si, jak cestovat s kolem a jak se orientovat na nástupištích.
Po dobu cestování jsme dodržovali základní pravidla chování v hromadné dopravě.
Název projektu: Hledáme v jízdních řádech
Třída: V. D
Vyučující: paní učitelka Jana Čániová
Realizace projektu:
Žáci si vyzkoušeli v praxi vyhledávání v jízdních řádech na autobusovém nádraží v Boskovicích.
Každý žák měl určený svůj cíl cesty z autobusového či vlakového nádraží do různých koutů České republiky. Všechny informace děti doma zpracovaly a v hodině matematiky pak děti počítaly, kolik času by strávily na cestě, porovnávaly, kdo by cestoval nejdelší a nejkratší dobu apod.
Název projektu: How can we travel?
Třída: V. D
Vyučující: paní učitelka Ivana Halouzková
Realizace projektu:
Do hodiny anglického jazyka si děti přinesly obrázky různých dopravních prostředků. Výtvarně je zpracovaly jako obrázkový slovníček. Následně vyhledaly ve slovníku nebo s pomocí vyučující jejich anglické názvy. Projekt byl vhodným prostředkem k naučení a rozšíření slovní zásoby.
Název projektu: Dojíždím do školy
Třída: V. E
Vyučující: paní učitelka Miroslava Vávrová
Realizace projektu:
- vzdálenost mé vesnice od školy , do které dojíždím, cena jízdného
- porovnávání vzdálenosti a ceny
- orientace v jízdním řádu, vyhledání určeného spoje.
- slohová práce - " Jak se mám chovat v dopravních prostředcích", ilustrace.
Název projektu: Hromadnou dopravou na výlet
Třída: VI. D
Vyučující: paní učitelka Pavlína Pulcová
Realizace projektu:
Rozhodli jsme se, že společně s třídou podnikneme výlet vlakem na zámek do Rájce-Jestřebí. Zhruba dvě hodiny jsme věnovali přípravám na cestu. Žáci zjišťovali na internetu, kterým spojem pojedeme, jak dlouho bude trvat cesta, kolik zón projedeme, kolik bude stát jízdenka, kde budeme přestupovat apod. Poté jsme věnovali pozornost pravidlům, která je třeba po cestě dodržovat, bezpečnosti chování apod. Cesta do Rájce proběhla bez větších zádrhelů, žáci zjistili, jak koupit jízdenku, kde ji orazit. Jeden žák dokonce vykonal dobrý skutek, když duchapřítomně vyprostil paní, která uvízla pod spadlou železniční závorou.
Název projektu: Nechte auto doma, využití hromadné dopravy
Třída: VI. E
Vyučující: pan učitel Vladimír Klimek
Název projektu: Základní pravidla slušného chování při jízdě hromadnými prostředky
Třída: VII. F
Vyučující: paní učitelka Pavla Živná - český jazyk
Realizace projektu:
V hodině slohové a komunikační výchovy žáci sledovali DVD ukázky základních pravidel slušného chování v dopravních prostředcích, které byly natočeny podle etikety Ladislava Špačka. Poté jsme se žáky diskutovali na téma slušného chování v dopravě, řešili jsme několik běžných situací. Za domácí úkol pak žáci zpracovali své poznatky o slušném chování v autobusu, v letadle a při jízdě osobním automobilem do písemné podoby.
Název projektu: Základní pravidla slušného chování při jízdě hromadnými prostředky
Třída: VIII. E
Vyučující: paní učitelka Pavla Živná - český jazyk
Realizace projektu:
V třídnické hodině žáci sledovali jako motivaci k danému projektu DVD ukázky základních pravidel slušného chování v dopravních prostředcích, které byly natočeny podle etikety Ladislava Špačka. Poté jsme se žáky diskutovali na téma slušného chování v dopravě, řešili jsme několik běžných situací. V rámci učiva slohové a komunikační výchovy pak žáci ve dvojicích zpracovali krátký výklad s prezentací v PowerPointu na téma "Doprava".
Název projektu: Jízdní řády
Třída: VIII. E
Vyučující: paní učitelka Leona Macková - matematika
Realizace projektu:
Paní učitelka rozdělila žáky do pěti skupin po třech. Každá skupina dostala jeden vytištěný jízdní řád. Žáci měli za úkol vyhledat určité spoje - např. z Boskovic do Blanska, Zlína ... Poté žáci spoje překreslili na velký papír, na němž byl jako výchozí bod nalepen plán Boskovic a dopsali ke svým spojům zjištěné časy odjezdů a příjezdů.
Název projektu: Jízdní řády na internetu
Třída: VIII. E
Vyučující: pan učitel Dušan Sušil - informatika
Realizace projektu:
Žáci pracovali s jízdními řády na internetu. Úkolem bylo najít v nich autobusové nebo vlakové spoje, které směřovaly např. do Alp, Tater ... Pan učitel také zadal časové rozmezí, ve kterém musí cestující dojet na místo.
Název projektu: Doprava
Třída: VIII. F
Vyučující: paní učitelka Pavla Živná - český jazyk
Realizace projektu:
V rámci učiva slohové a komunikační výchovy žáci zpracovali ve dvojicích krátký výklad s prezentací v PowerPointu na téma "Doprava". S výkladem poté vystoupili před třídou.
Název projektu: Naše cesta hromadnou dopravou
Třída: IX. F
Vyučující: paní učitelka Světlana Hrdličková
Realizace projektu:
- úvaha o vhodnosti cestování hromadnou dopravou ( Ekologie,…)
- seznámení se se systémem hromadné dopravy v našem kraji - www stránky IDS JMK
(mapa tras, zóny, tarify,..)
- vyhledání vhodného spojení - Boskovice, Adamov, Habrůvka - Adamov a zpět Adamov zastávka - Boskovice
- skutečná jízda Boskovice, Adamov
- závěrečné zhodnocení, vytvoření desatera slušného chování v hromadných prostředcích