Je úterý 26. května, shromažďujeme se před školou, čeká nás totiž přírodovědný výlet do lesní školy Jezírko.
Sluníčko se na nás směje a hřeje svými paprsky od samého rána. Příjemně naladěni slunečným počasím, vybaveni dobrou svačinou, potěšeni myšlenkou, že dnes se neučíme, a natěšeni na program "Vodní království lesa", nastupujeme do autobusu směr Brno - Soběšice.
Po příjezdu k lesní škole hned vyrážíme do terénu, v rukou si neseme pracovní listy, ve kterých postupně plníme zadané úkoly. Tzv. terénní výuka probíhá prostřednictvím různorodých aktivit zaměřených na smyslové vnímání přírody (pokusy, pozorování rostlin a živočichů v přírodě, …).
Program je velmi nabitý, pestrý, zábavný i dobrodružný zároveň. Poznáváme některé rostliny a živočichy žijící ve vodním prostředí. Lupou pozorujeme drobného obyvatele Doležalovy studánky (jedna ze 4 studánek, kterou jsme navštívili) blešivce potočního. Dozvídáme se o významu vody v přírodě a vodním režimu lesa, k našemu překvapení zjišťujeme, že list buku obsahuje více vody než-li list netýkavky. Dokážeme pomocí mapy dojít ve dvojici k cíli (k rybníku) a spolupracovat s kamarádem při plnění úkolů? Tuto zkoušku orientace v přírodě jsme s menším zaváháním zvládli. A můžeme se vrátit k budově lesní školy, kde nás čeká odchyt, výlov a pozorování vodních živočichů v místním jezírku (to se nám moc líbilo). Na závěr ochutnáváme různé léčivé vody - minerálky, např. Magnesii, Vincentku, Zaječickou, Šaratici, ... (ale nejlepší je voda z vodovodu).
Netradiční výuka v přírodě, v areálu lesní školy Jezírko, podpořena MŠMT v rámci programu Podpora EVVO ve školách v roce 2009, se vydařila a všem dětem 5. tříd se líbila.
Markéta Dvořáková
tř. učitelka 5.E
|