Projektový den proběhl na pracovišti Slovákova ve čtvrtek 23. 4. 2009.
Na prvním stupni se žáci první dvě hodiny učili podle rozvrhu, téma projektu bylo integrováno do předmětů. Další dvě hodiny proběhly projektové dílny v rámci třídy.
Na druhém stupni se také první dvě hodiny vyučovalo podle rozvrhu, téma projektu bylo dle možností integrováno do jednotlivých předmětů. Třetí až pátou hodinu se žáci zúčastnili některé projektové dílny, kterou si předem mohli z nabídky sami vybrat.
Třída: I. E
Vyučující: paní učitelka Alena Dvořáčková
Název dílny: Malí zahradníci
Realizace projektu:
První dvě vyučovací hodiny bylo téma Zahrada a sad integrováno do předmětů:
Čj - čtení slov z okruhu zahrada a sad, čtení souvislého textu "Hrášek", M - vážení ovoce a zeleniny, Čajs - pracovní sešit : Práce na zahradě a v sadu, Hv - zpěv písní, PČ - klíčivost a sázení hrášku, Tv - pohybové aktivity
V pátek se celá třída vydala na zahradu. Rodiče připravili pro děti hru, při které "barevné" skupinky plnily úkoly a zopakovaly si učivo předmětu Člověk a jeho svět - téma Příroda. Na zahradě si děti zahrály pohybové hry, ve kterých se seznámily se vzájemnými vztahy živočichů na zahradě a v sadu (berušky a mšice, včely, krtek a housenka).
Výstupy: naklíčený a zasetý hrášek v koutku přírody ve třídě, pracovní sešit Čajs, fotografie, pracovní sešit M
Třída: I. F
Vyučující: paní učitelka Danuše Šamšulová
Název dílny: Zahrádka pro lesní skřítky
Realizace projektu:
Čj - doplňovací úkoly, přiřazování obrázků k názvu, rozlišování ovoce a zeleniny
M - skupinová práce - tvorba slovních úloh z prostředí zahrádky
Čajs - postup při zakládání záhonku, křížovka
PČ - práce s přírodninami - "Zahrádka pro lesní skřítky"
Výstupy: pracovní sešit (Čajs), fotodokumentace
Třída: II. D
Vyučující: paní učitelka Eva Tichá
Realizace projektu:
Přípravná fáze probíhala během výuky v předmětech Český jazyk, Člověk a jeho svět, Výtvarná výchova a Pracovní činnosti. Žáci si ze školní knihovny vypůjčili na začátku měsíce dubna knihu Pohádky z kouzelné zahrady od Jiřího Šandery. Prostřednictvím této knihy se v hodinách literární výchovy seznamovali s proměnami zahrady v průběhu čtyř ročních období očima spisovatele. Po četbě následovala vždy reflexe v komunitním kruhu. Doplnění vědomostí pokračovalo v hodinách předmětu Člověk a jeho svět.
Dne 23. 4. 2009 si žáci přinesli knihy o zahradách a pracovali ve třech skupinách. Jejich úkolem bylo promyslet a navrhnout zahradu svých snů. Jako motivace byla využita hra "Patří - nepatří".
Pracovní dílna "Zahrada mých snů" byla zakončena prezentací návrhů a návštěvou školní zahrady na ulici Sušilova. Zde si žáci prohlédli altán, skleník, domek na nářadí a různé druhy výsevů na záhonech.
Výstupy projektu budou založeny do žákovského portfolia.
Třída: II. E
Vyučující: Marcela Dvořáková
Realizace projektu:
- Četba "Pohádky z kouzelné zahrady"
- Květiny na zahrádce - výrobky z papíru (skupinová práce)
- Soutěž: ochutnávka ovoce, zeleniny
- Prohlídka školní zahrady (pracoviště Sušilova
Třída III. D, III. E
Vyučující: paní učitelky Věra Legnerová, Jana Svobodová
Název dílny: Naše zahrada
Realizace projektu:
Výtvarná a pracovní dílna
- Výtvarný návrh zahrady - kvetoucí stromy
- Živočichové na zahradě - prostorové modely včely, čmeláka, hmyz (práce různými technikami)
Motivační a zábavné hry s obrázky
Ochutnávka ovoce a zeleniny
Výstupy - výrobky, výkresy, fotografie
Třída IV. D
Vyučující: paní učitelka Jana Čániová
Název dílny: Naše zahrada a sad
Realizace projektu:
- Rozdělení do skupin, motivace - tajenka "Den Země"
- Klíčivost hrachu
- Matematické slovní úlohy - téma: Obvody zahrad a sadů, jednotky délky
- Výtvarná činnost - "Náš strom" (kombinovaná technika), květenství stromů
- Praktické měření obvodu na hřišti školy, výpočet obvodu
- Zpěv, poslech písní
- Hodnocení projektu
Třída IV. E
Vyučující: paní učitelky Miroslava Vávrová, Alena Sedláková
Realizace projektu:
Aj: My garden (paní učitelka Miroslava Vávrová)
1. Kresba zahrady podle anglických vět
2. Názvy ovoce, které sklízíme v našich zahradách
3. Společná prezentace obrázků, výstavka
Ovocné stromy
1. Zjišťování informací a zajímavostí (internet, encyklopedie), domácí práce dětí
2. Prezentace, porovnávání, vyhodnocení
Projektová dílna (paní učitelka Alena Sedláková)
Žáci byli seznámeni s běžnými druhy ovoce a zeleniny v anglickém jazyce. Pracovali ve skupinkách, ve dvojicích a společně v kruhu. Byly použity různé formy činností (žáci spojovali obrázky se slovíčky na tabuli, pracovali s pracovními listy - řešili doplňovačky a křížovky, formou hry se snažili zapamatovat si co nejvíce slovíček, hra byla vyhodnocena a vítězové odměněni).
Třída V. D
Vyučující: paní učitelka Hana Klosová
Název dílny: Arboretum
Realizace projektu:
Vycházka do arboreta,
Pozorování probouzení jarní přírody, zachycení pestrosti květů, druhy jarních květin, úprava zahrady, vkusné propojení květinových záhonů se sadem, druhy ovocných stromů.
Třída V. E
Vyučující: Markéta Dvořáková
Název dílny: Arboretum Šmelcovna
Realizace projektu:
Žáci navštívili místní arboretum, kde si všímali rozkvetlých bylin
(zejména okrasných květin) a dřevin (např. různé druhy ovocných stromů, zlatý déšť, magnólie).
Učili se vnímat krásu, barevnost, vůně probouzející se jarní přírody.
Se zaujetím pozorovali také živočichy (brouky, motýly, ptáky - náhodné návštěvníky zahrady a sadu).
Ve třídě pak žáci získané údaje o vybraných rostlinách a živočiších doplnili o informace a poznatky z encyklopedií, internetu a ve skupinách zpracovali.
projektové dílny 6. a 7. ročníků
Název dílny: Zahrady i "předzahrádky"
Vyučující: paní učitelka Ivana Halouzková
Realizace projektu:
Nejprve jsme prošli výše jmenované ulice, žáci si všímali , jak je upravené
okolí domků a vybírali jsme nejhezčí předzahrádky. Nejhezčí a nejzajímavější
jsme vyfotili. Po návratu do školy jsme si fotky prohlédli a porovnali jsme
je s okolím rodinných domků v Anglii ( podle fotografií). Našli jsme zásadní
rozdíl. V Anglii okolo domků i zahrádek nejsou ploty.
Dále žáci vyplnili pracovní list ( v angličtině) a dozvěděli se tak více
o bydlení v Anglii.
Výstupy: fotografie, porovnání a seřazení ( soutěž českých předzahrádek),
pracovní list.
Název dílny: Stáří stromů
Vyučující: paní učitelka Dana Fidlerová
Realizace projektu:
Práci jsme zahájili ve třídě společným hledáním odpovědí na anketní otázky - co jsou dřeviny, druhy dřevin, jak určíme stáří stromu, co je letokruh, proč lidé kácí stromy, čím jsou stromy užitečné, které dřeviny jsou zajímavé svým vzhledem ? Potom jsme se seznámili s metodou zjišťování stáří stromů. Vybaveni pomůckami jsme se vydali do terénu na místo nedávno pokácených stromů. Ve skupinách jsme určovali stáří 2 stromů, srovnávali jsme jejich stáří s událostmi našeho života. Všímali jsme si, které stromy rostou rychleji, hledali jsme strom, který by mohl být stejně starý jako my.Určovali jsme názvy dřevin. Úkoly žáci zvládli a pracovali se zájmem.
Název dílny: Éčka v potravinách aneb Víme, co jíme?
Vyučující: paní učitelka Pavla Živná
Realizace projektu:
- představení se formou symbolu z přírody
- práce ve skupinách - vysvětlení pojmu "éčko", možná škodlivost těchto látek na zdraví člověka
- složení některých oblíbených potravin, cukrovinek, nápojů - práce s tabulkou přídatných látek
- návštěva dílny pana učitele Gebela - prezentace o hladu a nedostatku ve světě
- výroba plakátu: škodlivé potraviny - čerstvé potraviny
Název dílny: Arboretum Šmelcovna
Vyučující: pan učitel Dušan Sušil
Realizace projektu:
Vycházka do arboreta Šmelcovna.
Prohlídka arboreta
Poznávání kvetoucích cibulovin a keřů.
Žáci byli uvedeni do doby renesance, kdy žil císař Rudolf II. a jeden z jeho dvorních malířů Ital G. Arcimboldo. Prohlédli si obrazový materiál a především Arcimboldovy věhlasné portréty tvořené zvířaty, rostlinami, věcmi apod. Pak se metodou brainstormingu snažili vypsat na tabuli co nejvíce druhů ovoce a zeleniny. Následně malovali dle svého výběru několik druhů. (A pochutnali si i na ovoci a zelenině, které si donesli pro inspiraci.) Po nashromáždění většího množství obrázků ovoce a zeleniny jsme se snažili společně vytvořit jeden rozměrný portrét.
Výstup:
Portrét složený z obrázků ovoce a zeleniny vyvěšený v prostorách školy.
Název dílny: Vysoký, široký a bystrozraký - bystré děti měří výšku a obvod stromů
Vyučující: paní učitelka Leona Macková
Realizace projektu:
Ve třídě děti dostaly pokyny pro práci na celém projektu. Rozdali jsme si pracovní listy a žáci si zhotovili jednoduchou pomůcku - dřevorubecký kříž ze špejlí. Pomocí kříže jsme si vysvětlili názorně měření výšky stromu na skříňce a hurá do terénu. Žáci pracovali ve trojicích a každá trojice měla za úkol změřit 5 různých stromů. Děti tak zjistily, že např. smrk dosahuje výšky až 50m a jeho obvod je 2m a že stáří stromu je asi 60 let. Každá skupinka měla měření rozdílná podle vybraného stromu, navíc se děti snažily určovat podle listů a květů druhy stromů a pro zahřátí jsme si zasoutěžili ve skákání a v hodu šiškami. S sebou jsme měli i GPS, takže si děti mohly také vyzkoušet, jak se s navigací pracuje.
Projektové dílny 8. a 9. ročníků
Název dílny: Evropské dřeviny - Arboretum Šmelcovna
Vyučující: paní učitelka Světlana Hrdličková
Realizace projektu:
Úkolem žáků (dílna 8.- 9. tř. 21 dětí) bylo projít si v arboretu stezku - "Evropské dřeviny" - pozorovat, poznávat, zapisovat a fotografovat určené dřeviny. Po skupinkách probíhalo poznávání, zapisování i focení a po návratu jsme vytvořili prezentaci z nafocených materiálů.
Název dílny: Svět trpící hladem
Vyučující: pan učitel Michal Gebel
Realizace projektu:
Žáci si vylosovali téma a ve dvojicích vypracovali prezentace v programu power point. Vylosované témata byly např. Hladomor, státy postižené hladem, světové obilnice, rýže, kukuřice, pšenice, tropické ovoce.
Problémy hladu a podvýživy 1207 kB
Státy postižené hladomorem 1572 kB
Název dílny: Včela medonosná
Vyučující: paní učitelka Blanka Bohatcová
Realizace projektu:
1. motivační hra "Rojení"
2. včelí společenstvo (prezentace v power pointu)
3. aktivita "Včelí tanec"
4. stavba těla včely (prezentace v power pointu)
5. mikroskopování částí těla včely
6. prevence a první pomoc při bodnutí včelou
7. aktivita "Včelí plástev" (skládání puzzle)
8. produkty včel (prezentace v power pointu)
9. ukázky včelích produktů
10. vyhodnocení
Název dílny: Řez jabloní a roubování
Vyučující: pan učitel Vladimír Klimek
Realizace projektu:
Vzhledem k dešti jsme teorii a první pokusy provedli
ve šk. dílně. Potom skupinová práce - vyhrabání sadu, obrytí jabloní a několik pokusných roubů. Vzhledem k extrémně brzkému nástupu jara bylo na roubování již pozdě, takže pravděpodobnost, že rouby se uchytí je mizivá. Aspoň jsme v sadu udělali pořádek.
Název dílny: Keramika
Vyučující: paní učitelka Anna Kocmanová
Realizace projektu:
Využití rostlin.motivů v tvorbě keramického předmětu.
Žáci se rozdělili do skupinek, připravili si náčrt, podle kterého dále pracovali. (modelovali z keramické hlíny, točili na hrnčířském kruhu).
Postup byl zdokumentován fotoaparátem.
Název dílny: Školní zahrada
Vyučující: pan učitel Petr Ondruch
Realizace projektu:
1. hodina práce ve třídě - návrh zahrady.
2. a 3. hodina práce na školním pozemku. Rytí a příprava záhonů.
- O heřmánkové víle- pohádkový příběh o léčivé síle některých květin
- Úkoly bylinkové víly - " Rozděl obrázky květin na léčivé a jedovaté"
- "Vylušti tajný vzkaz od Báby kořenářky"
- " Čichem rozpoznej koření"
- "Dolep kořenářce, barevným papírem, šátek"
- " Zasaď semínka šalvěje lékařské, majoránky zahradní ,
řeřichy zahradní a pečuj o ně"
- V komunitním kruhu se zkuste seznámit s účinky jed. rostlin- protidrogová prevence
- Ochutnejte výtvory své práce- výpěstek řeřichy zahradní
7. oddělení (děti 1. a 2. tříd)
Název dílny: Příroda léčí - "kouzelné bylinky" (celotýdenní projekt)
Paní vychovatelka Kateřina Čeřovská
Realizace projektu:
Seznámení dětí s některými léčivými a jedovatými bylinami, jejich účinky na zdraví člověka - práce s knihou Zelená lékárna, obrázky, doplňovačky, hádanky.
V blízkém okolí školy poznávání jarních květin, hledání léčivých bylin, porovnávání s obrázky, určování správných názvů, sběr, možnosti využití /pampelišky - med, recept na vaření medu,…/.
Výtvarné čarování - tvoření kouzelné lékárny, kresba tuší bylin, pozorování nasbíraných bylinek, pozorování a porovnávání s obrázky, přiřazování charakteristiky jednotlivých rostlinek,všímání si tvaru listu, barvy květu, stonku a jejich co nejpodobnější nakreslení.
Pohybové hry, didaktické hry, společné luštění tajenky - správným doplněním bylin zjišťujeme, že bylinky léčí. Upozornění dětí na nebezpečí, které některé byliny ukrývají. Na nebezpečí při jejich požití, pokud jsou jedovaté. Dokončení kouzelné lékárny pouze z bylinek, které jsou nám užitečné.
8. oddělení
Název dílny: Co je louka?
Paní vychovatelka Alena Koutná
Realizace projektu:
:
*21.4. - " Co je louka?" - Křížovka+ relaxační chvilka+ básnička "Tráva"
- Práce s encyklopediemi a obrázky
- Výtvarná činnost " Moje louka" (kolorování vosku)
*22.4. - "Co je sad?" - didaktická hra " Přiřaď správně pojmy"
- pozorování a porovnávání květů a listů ovoc.stromů
- kolektivní VV práce " Jabloň", " Hrušeň" ( tisk houbičkami)
*24.4. - "Obyvatelé sadů a luk" - vše o hmyzu- včely, slunéčka…práce s papírem