17. listopadu – Den boje studentů za svobodu a demokracii…
Projektová výuka, která se stala součástí mnohých hodin v měsících říjen a listopad 2019 zejména u žáků na 2. stupni ZŠ Slovákova, se nesla v duchu připomínky historických událostí bývalého Československa, které vedly k pádu železné opony a změny politického režimu u nás.
V mnohých hodinách jsme pouštěli dokumenty, povídali si a diskutovali, vysvětlovali jsme fakta, seznamovali se s významnými jmény několika osobností, pročítali různé petice a novinové články a přitom si žáci utvářeli vlastní pohled na dobu minulou i současnou.
Výsledkem dvouměsíčního ponoření se do tohoto tématu zejména v hodinách češtiny, občanské, výtvarné a hudební výchovy byla řada výstupů, mezi nimiž se objevily úvahy, příběhy rodin, známých a učitelů, dopisy a vzkazy hrdinům, anketa s boskovickými občany na náměstí TGM, tvorba pamětního razítka aj.
Jsme potěšeni, že se i letos do projektu zapojily paní kuchařky a podpořily naše snažení retro výzdobou v jídelně a dvěma příhodnými obědy – tím prvním (totalitním) byl obalovaný gothaj a francouzská polévka, druhým – slavnostním byla svíčková.
Snad nejvíce ale naše snažení podtrhly tři závěrečné akce, jež shrnuly vše, co k tématu bylo řečeno. Jednou byla samotná týdenní hra na cestování s výjezdními doložkami z totality do svobody zakončená demonstrací a pádem „železné“ opony, druhou byla beseda s pamětnicí paní Helenou Janíkovou a třetí skvělou tečkou se stalo divadelní představení v brněnské Polárce, kterého se zúčastnili žáci 8. a 9. ročníku a při němž si mohli zvolit svého prezidenta.
Dne 15. 11. se sešla více jak polovina školy u „železné opony“, aby se nenásilnou hrou vžila do atmosféry revoluce. Proslovy obou zástupkyň ředitele, cinkání klíči, současná hesla a transparenty, otevření železné hradby mezi pomyslnou svobodou a totalitou a závěrečná společná píseň Náměšť přinesly neskutečnou atmosféru, kterou poté ještě podtrhla Marta Kubišová svou Modlitbou ve školním rozhlase.
Z tohoto projektu vznikla také dvě speciální čísla školního časopisu uvedená na webu naší školy a krátký dokument, který zachycuje nejdůležitější okamžiky projektové výuky.
Na začátku projektu jsme si nedovedli ani představit, kolik žáků toto náročné téma osloví, kolik z nich si uvědomí rozdílnost v možnostech dnešní doby a doby před rokem 1989. Po společném dvouměsíčním prožitku ale věříme, že většina z nich (z nás) si svobody a demokracie vědomě váží a snad i chápe, jak křehká může svoboda být.
Za všechny Pavla Kotoučková
Foto: Pavla Kotoučková, Jaroslav Parma
|